Lidl maakt intensief gebruik van e-learning programma’s: een handige en effectieve manier om je medewerkers op te leiden en/of in te werken. Voor hun complete e-laerning programma heb ik inmiddels alle vele uren in de studio van Marco Klein + partners doorgebracht, die dit voor Lidl produceerde. Ik kan je inmiddels alles vertellen over FiFO vullen, voorraadbeheer, schoonmaken, pallets, kassabediening etc. Mijn langste sessie was 4 uur non-stop inspreken. Dat vraagt wel even wat concentratie om te zorgen dat de laatste zin die je inspreekt nog exact klinkt als de eerste! En natuurlijk ook weer even warmdraaien om de juiste toon op te pakken als er wijzigingen zijn door het jaar heen.
Ook over specifieke onderwerpen maakt Marco Klein + partners in opdracht van Lidl (korte) AV-films. En daarvoor was ik vanmiddag in Amsterdam. Dit keer om teksten in te spreken voor een AV-film over het bestelsysteem van Lidl. Goed bestellen heeft grote invloed op de omzet en het efficient werken binnen de filialen. Want afschrijvingen kosten geld, overbodige bestellingen kosten onnodig veel tijd en manco’s voor een wandeling van de klant naar de concurrent. In deze productie wordt het bestelsysteem met beeld en voice over (ik!) praktisch en overzichtelijk uitgelegd.